Hoppa till huvudinnehåll

Museiintendent Magnus Waldeborn, Veckans Akademiker!

”Vidareutbildning inom IT och kommunikation vore önskvärt!” För att visa den stora mångfalden av akademikeryrken i Malmö stad presenteras under 2015 en porträttserie med ett axplock av våra medlemmar. I korta intervjuer avslöjas vägen till drömyrket, önskemål om arbetet, kloka tankar kring facket och det specifika med yrkesrollen. Bland de spännande utställningarna på Teknikens och Sjöfartens hus träffar vi museiintendent Magnus Waldeborn, Kulturförvaltningen (Foto: Karin Rogius).

Varför valde du att utbilda dig till Kulturvetare?
Redan tidigt hade jag intresse för kultur och historia. Barnaårens flitiga bläddrande i kulturhistoriska uppslagsverk bidrog till ytterligare nyfikenhet och upptäckarlusta. 

Inför universitetsstudierna i Lund hägrade psykologilinjen, men det stupade på antagningspoängen. Istället hamnade jag på kulturvetarlinjen. Där botaniserade jag i ämnen som historia, arkeologi och etnologi. Genom studierna fick jag insikt om kulturens betydelse och vikten av att förmedla kunskap. 

Efter utbildningen var det primära målet att arbeta med arkeologi, men arbetsmarknaden var instabil med få arkeologjobb. Istället blev det ett vikariat som intendent på dåvarande Stadsmuseet i Malmö. Vikariatet ledde till en fast anställning, och museiverksamhet kom att prägla mitt fortsatta arbetsliv. 

Om du kunde önska, vad skulle du behöva för att underlätta ditt arbete?
Jag skulle önska fler möjligheter till vidareutbildning för etablerade museitjänstemän. För andra yrkeskategorier som exempelvis fotografer och konservatorer finns möjlighet till kompetensutveckling, men inget motsvarande när det gäller tjänstemännen. 

Museitjänstemän har som regel olika utbildningsbakgrund. Men gemensamt har de samlingsansvar och ärendehantering. Inom museispecifika områden finns ingen vidareutbildning. Inte ens på universiteten. Museierfarenheten har vi ju redan i blodet, så att säga.

Jag önskar en vidareutbildning inom IT och kommunikation. Hur nya rön inom kommunikationstekniken på bästa sätt kan utnyttjas i mitt arbete som museitjänsteman.

Vad betyder facket för dig som akademiker?
Facket betyder enormt mycket för möjligheten till medbestämmande på arbetsplatsen. Facket har även betydelse för möjligheten att påverka den egna arbetssituationen. 

Publicerad: 2015-05-26

Senast uppdaterad: 2015-05-26

Dela sidan