Nyhetsbrev december -24
Efter en ansträngande höst stundar inom kort en välbehövlig julledighet för dig som medlem. Innan dess vill vi dock försöka göre en resumé av höstens arbete inom Saco-S-föreningen vid Linnéuniversitetet.
I föregående nyhetsbrev nämndes att Saco-föreningen hade sitt sedvanliga årsmöte i början av oktober i form av ett hybridmöte, där även vår kontaktombudsman Michael Svedemar medverkade på plats i Kalmar. Efter årsmötesförhandlingarna, där bl a verksamhetsberättelsen fastställdes och en ny styrelse valdes, följde en diskussion om olika fackliga frågor. Du når kontaktuppgifter till den nya styrelsen och årsmötesprotokollet via länken nedan.
Hösten 2024 har till stor del präglats av påbörjade förändringsarbeten på lärosätet. För TA-personal gäller det främst det arbete som pågår med verksamhetsanalyser för att effektivisera verksamhetsstödet och för lärare/forskare gäller det främst det påbörjade arbetet med utbildningsstrategin. I båda dessa frågor har vi från Saco-S-föreningen agerat.
När det gäller verksamhetsanalysen har vi bl a ställt frågor till ledningen om vilka områden som inte fanns med i rapporten och varför, samt varför aspekter av ledar-/chefskap av verksamhetsstödet inte fanns med – eller var så sparsmakat beskrivet. Dock noterade vi att det tillkommit någon kortare formulering om det när rapporten publicerades. Vi har även vid upprepande tillfällen på MBL i samband med chefstillsättningar påtalat att arbetsgivaren borde avvakta arbetet med verksamhetsanalysen innan de inrättar nya chefsbefattningar. Via länken nedan når du bilder från en presentation vid ett medlemsmöte riktat till främst TA-personal som Saco-S-föreningen genomförde i form av ett webbinarium den 26 november.
Presentation om verksamhetsanalys – TA-personal
Saco-S-föreningen ser tyvärr en risk för att det kan komma att uppstå situationer med arbetsbrist och att det behövs en beredskap för att hantera det. Det kan ju bl a handla om att göra analyser av åldersstrukturen bland medarbetarna och att se över eventuella konsekvenser av personalomsättning (som ju ofta blir högre i sådana här situationer). Dessutom anser vi att om arbetsbrist uppstår så behöver det hanteras professionellt och processer behöver vara tydliga och transparenta.
Beträffande utbildningsstrategin har Saco-S-föreningen i olika sammanhang delgett synpunkter. Exempelvis har vi fört fram att vi upplever en oro för att ett genomförande av utbildningsstrategin kan bidra till att det uppkommer situationer med arbetsbrist. Saco-S-föreningen menar även att det är av vikt att omvärldsanalyser görs och ställer frågor om prioriteringar av livslångt lärande i relation till att strategin föreslår minskat antal distansutbildningarna och fler campusbaserade utbildningar. Vi har även haft synpunkter på fördelningen av verksamhet mellan orterna. Initialt angav arbetsgivaren att utbildningsstrategin inte skulle innebära någon ökad arbetsbelastning för lärare, i stället skulle det bidra till att minska den genom att lärare skulle arbeta med något färre kurser med något fler studenter i dessa.
Utbildningsstrategin innehåller två delar, där det i den första mer allmänna delen gavs möjligheter att lämna in synpunkter i form av remissvar medan en andra del innehöll fakultetsvisa satsningar. Remissvar från den första delen har dock så här långt varken varit publika eller påverkat utkastet till den andra delen av utbildningsstrategin, eftersom den publicerades innan remissvaren hade lämnats in. Via länken nedan når du Saco-S-föreningens remissvar på utbildningsstrategin.
Under hösten har vi dessutom fått information från arbetsgivaren om att utbildningsstrategin kommer att innebära besparingar och ska ses som en verksamhetsanalys på den akademiska delen av lärosätet, med besparingskrav och risk för situationer med arbetsbrist.
Sammantaget upplever vi i Saco-S-föreningen att både verksamhetsanalysen på TA-sidan och utbildningsstrategin har bidragit till ökad oro bland våra medlemmar. Har du frågor i samband med dessa två förändringsarbeten är du välkommen att höra av dig till någon i styrelsen för Saco-S-föreningen.
Under oktober månad genomförde Saco-S-föreningen två medlemsmöten i form av webbinarier som handlade om lön och lönesättning – på svenska respektive engelska. Syftet med dessa möten var att utgöra ett stöd för våra medlemmar i den pågående lönesättningsprocessen. Information om lönesättning och bilder från nämnda presentation finns under fliken ”LÖN” på Saco-S-föreningens hemsida – som du kan nå via länken nedan:
Vi har även informerat om ett antal olika webbinarier som under hösten har varit tillgängliga för Saco-S-föreningens medlemmar, vilka har arrangerats av SULF som är vårt kontaktförbund vid lärosätet.
Vid ett par tillfällen under hösten har vi även genomfört aktiviteter på plats under epitetet ”Fika med facket” – där det har varit möjligt att träffa ledamöter i styrelsen för Saco-S-föreningen och ta upp olika spörsmål av fackligt slag. I sammanhanget flaggar vi redan nu för två kommande webbinarier som SULF på central nivå anordnar under januari månad:
15 januari 2025 kl 11.30-13.00: Migration - Are you new in Sweden? (engelska)
https://sulf.se/kalender/webinar-migration-are-you-new-in-sweden/
22 januari 2025 kl. 11.30-13.00: Lärarnas arbetstid - ett gränslöst arbete (svenska)
https://sulf.se/kalender/webbinarium-lararnas-arbetstid-ett-granslost-arbete/
När det gäller villkoren inom högre utbildning vill Saco-S-föreningen hänvisa till en nyskriven rapport från SULF om minskningen av anslag till sektorn över tid. Rapporten har epitetet ”30 år av underfinansiering - Hur systemfelet i resurstilldelningen sänker den högre utbildningen” och kan nås via länken nedan.
Beträffande det lokala arbetstidsavtalet för lärare så skulle parterna under hösten gemensamt ha genomfört utbildningar för chefer och tjänsteplanerare kring det lokala arbetstidsavtalet för lärare. Tyvärr har dessa utbildningar inte blivit genomförda, eftersom arbetsgivaren innan dess har valt att prioritera revideringar i nämnda avtal. Från Saco-S-föreningens sida är vi huvudsakligen överens med arbetsgivaren om ett nytt avtal, men är tveksamma till att gå vidare med ett nytt avtal eftersom vi uppfattar att tillämpningen av befintligt avtal har förändrats till det sämre vid några institutioner, bl a vad gäller administrativ tid.
De brister vi har sett relaterat nämnda avtal har främst gällt tre olika aspekter. För det första: Brister i samråd vid upprättande av tjänsteplanering (det lokala arbetstidsavtalet föreskriver att planering av årsarbetstid ska ske i samråd med läraren vid tjänstgöringsplanens upprättande och vid eventuella ändringar av densamma – vilket tyvärr ofta inte sker), för det andra: Brister i upprättande av tjänstgöringsplaner på kalenderårsbasis (flertalet institutioner gjorde för år 2024 inledningsvis endast en planering av det första halvåret) och för det tredje: Brister i dokumentation av tjänstgöringsplanering (tjänstgöringsplaner ska dokumenteras och följas upp med fastslagna och arkiverade tjänstgöringsplaner som referens, vilket ofta har saknats efter Retendos införande). I en tvisteförhandling våren 2023 kom de fackliga organisationerna överens med arbetsgivaren om:
- Att på kort sikt, dvs från och med höstterminen, tillse att tjänsteplaneringen kommuniceras mellan chef och medarbetare, samt påbörja arbetet att ta fram rutiner kring samråd vid upprättandet av tjänstgöringsplaner liksom vid revidering av tjänstgöringsplan under kalenderåret. Arbetet med att ta fram rutinerna ska ske partsgemensamt och vara klart senast 231031. Därefter ska utbildningstillfällen kring rutiner och tolkningar av arbetstidsavtalet genomföras för samtliga prefekter och tjänsteplanerare partsgemensamt.
- Att på längre sikt, dvs inom två år, tillse att utbildning enligt ovan är ett naturligt inslag i chefsutbildningen som kontinuerligt erbjuds.
När det gäller den första punkten ovan så har vi i samarbete med arbetsgivaren arbetat fram och sammanställt en rutin för prefekter och tjänsteplanerare, vilken du når via länken nedan. Vad vi förstår har dessa rutiner tyvärr inte implementerats ännu.
Rutin för tjänstgöringsplanering och samråd
Förhoppningsvis kan dessa riktlinjer bidra till att tjänsteplaneringen fungerar bättre och blir tydligare för dig som medlem. Värt att notera är att det alltid är prefekt som har huvudansvaret för din tjänsteplanering, även om tjänstgöringsplanen oftast tas fram av den/de som tjänsteplanerar på din institution.
För ett drygt år sedan inrättade Saco-S-föreningen inom styrelsen ett antal arbetsgrupper för att på ett bättre sätt fördela arbetsuppgifter och kunna få ett bättre fokus inom olika fackligt relaterade områden. Under senare del av hösten har mindre justeringar av arbetsgrupperna skett och de ser ut som följer:
- Arbetsgrupp lön och lönekartläggning: Karina Petersson (sammankallande), Gunilla Gunnarsson, Sofie Tornhill och Jan Andersson.
- Arbetsgrupp arbetstidsavtal för lärare: Eva Pohl (sammankallande), Jan Andersson, Magnus Mårtensson och Karina Petersson
- Arbetsgrupp arbetstidsavtal för TA-personal: Nina Andersson Junkka (sammankallande), Jan Andersson och Stefan Lindkvist Gómez
- Arbetsgrupp medlemsaktiviteter/medlemsrekrytering: Gunilla Gunnarsson (sammankallande), Nina Andersson Junkka, Anders Nordborg, Jan Andersson, Magnus Mårtensson och Jonathan Madeland
- Arbetsgrupp: Medlemsstöd/medlemsärenden: Jan Andersson (sammankallande), Eva Pohl och Magnus Mårtensson
Under året har Saco-S-föreningen i högre grad samarbetat med skyddsorganisationen. Det gäller bl a arbetsmiljö och arbetsvillkor vid två enheter vid lärosätet där situationen av olika skäl har varit extra ansträngd.
Lärosätet har påbörjat arbetet med verksamhetsmål för år 2026-2030 och reviderade mål för denna period ska antas under år 2025. Vad vi förstår är det tänkt att mål om hållbarhet och internationalisering ska arbetas in i de andra målen. När det gäller det kommande målarbetet kommer Saco-S-föreningen bl a fortsatt att lyfta fram arbetsmiljöfrågor och frågor om hållbart arbetsliv. Denna sistnämnda typ av frågor förs mellan parterna på central nivå, men på vårt lärosäte är det så här långt främst vi inom Saco-S-föreningen som har lyft sådana diskussioner.
Saco-S-föreningen har även påpekat till ledningen att vi anser att det arbete som flera myndigheter, med stöd av Arbetsgivarverket, bedriver med tillitsbaserad styrning och ledning även borde beaktas vid lärosätet. I stället tycks vårt lärosäte styra genom ökad kontroll, bl a genom att införa nya chefsled i linjen, vars mandat tyvärr ofta inte är tydligt reglerat i delegationsordningar. Saco-S-föreningen har även indirekt agerat i frågan genom en motion som SULFs lokalavdelning lämnat in till SULFs kongress, vilken handlade om att undersöka hur former för styrning och ledning ser ut inom högre utbildning. Motionens kom huvudsakligen att bifallas av nämnda kongress.
Saco-S-föreningen har under hösten tillsammans med övriga fackliga organisationer, utöver samråd med deolika fakulteterna och veckovisa MBL-förhandlingarna även medverkat i chefsrekryteringar och då främst genom intervjuer med berörda kandidater.
En ytterligare uppgift för Saco-S-föreningen är liksom tidigare att företräda enskilda medlemmar i olika fackliga frågor, vilket även det har skett under hösten. Vill du ha stöd i någon facklig fråga i något sammanhang eller har frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss.
Vi tar också tacksamt emot förslag på vad Saco-S kan/bör arbeta vidare med.
Med detta önskar vi att vi alla efter ett ansvarsfullt och intensivt arbete kan få njuta och koppla av ordentligt under de kommande ledigheterna.
God Jul och Gott Nytt År!
Önskar styrelsen för Saco-S-föreningen vid Linnéuniversitetet
genom
Jan Andersson och Gunilla Gunnarsson (ordförande resp. vice ordförande)
Senast uppdaterad: 2024-12-17