Opinion & fakta

Göran Arrius omvald som ordförande för Saco

På Sacos kongress 10-11 november i Stockholm valdes Göran Arrius till Sacos ordförande i ytterligare fyra år. Dessutom valdes tio ledamöter till styrelsen, varav fyra är nyval.

– Jag är mycket tacksam och glad över att få förtroendet att fortsätta som Sacos ordförande. Ett viktigt och ärofyllt uppdrag som jag tar på största allvar, samtidigt som jag tycker det är väldigt roligt, säger Göran Arrius.

På kongressen valdes fyra nya ledamöter in till styrelsen. Ulrika Lindstrand, ordförande för Sveriges Ingenjörer, är nu första vice ordförande för Saco. Tobias Olsson, förbundsdirektör på Sveriges Arkitekter, Kristina Taylor, ordförande för Sveriges Psykologförbund och Cecilia Winberg, ordförande för Fysioterapeuterna, valdes in som styrelseledamöter. Samtliga styrelseledamöter som valdes in var valberedningens förslag.

Valberedningen har följt styrelsens arbete och konstaterat att den varit väl fungerande. Den nya styrelsen har stabilitet då flertalet ledamöter har omvalts. Detta tillsammans med nya kompletterande kompetenser ger en bred och stabil styrelse, säger Anitha Wijkström, valberedningens ordförande.

Göran Arrius har varit ordförande för Saco sedan 2011.

Sacos nyvalda styrelse:

Göran Arrius