Hoppa till huvudinnehåll

Nyhetsbrev juni -24

Nu närmar vi oss slutet på läsåret 2023-2024. Från den lokala Saco-S-föreningen vid Linnéuniversitetet vill vi önska alla medlemmar en riktigt skön och välförtjänt semester. Innan dess vill vi dock här ge en kortare information gällande det arbete vi inom Saco-S-föreningen har genomfört under våren.

Under senare delen av maj genomförde Saco-S-föreningen ett medlemsmöte i hybridform, främst riktat till lärare, som behandlade frågor om arbetstid, tjänstgöringsplaner och Retendo. När mötet var avslutat skickade vi ut bilder från den presentation som genomfördes på mötet, vilket resulterade i ett antal synpunkter från medlemmar som vi tacksamt har tagit del av. På mötet lyftes frågor angående bl a hög arbetsbelastning relaterat till arbetstidsavtal och årsarbetstid, den lokala tvisteförhandlingen om brott mot det lokala arbetstidsavtalet och utfallet av densamma, samt en presentation av arbetsgivarens förslag till revidering av det lokala arbetstidsavtalet för lärare där främst förslag till nya formuleringar kring närvaro på arbetsplatsen uppmärksammades. Den tvisteförhandling som de fackliga parterna lämnade in till arbetsgivaren gällde dock brott mot det befintliga arbetstidsavtalet – inget krav på ett reviderat avtal. Via länken nedan når du bilder från presentation på medlemsmötet:

 

Arbetstider, tjänstgöringsplaner och Retendo    

 

Under april och maj månad har vi genomfört ett antal möten som vi har benämnt ”Fika med Facket” då representanter från styrelsen har besökt personalrum ute på fakulteter och central förvaltning för att lyssna på medlemmars frågor och funderingar och resonerat om hur vi kan tänka och göra kring dessa. Det har kommit in flera synpunkter om såväl arbetstidsavtal för både lärar- och TA-personal som löner, arbetsplatsförlagd tid, arbetsplatser, etc.

 

I början av hösten planerar vi för ett möte riktat till TA-personal där vi dels har tänkt lägga fokus på den verksamhetsanalys som pågår, dels på hur tillämpning av arbetstidsavtalet för TA-personal och principer för hemarbete fungerar. Mer information om detta möte kommer efter sommaren. Vi tar redan nu tacksamt emot inspel i dessa frågor – och även om det är någon annan fråga eller ämne som det finns önskemål om att ta upp.

 

Under våren har vi för övrigt bl a arbetat med lönekartläggningen, där löneskillnader mellan kvinnor och män ska vara i fokus. Arbetet är att se som en del av lärosätets lönebildning, vilket arbetsgivaren årligen ska genomföra. I detta arbete har arbetsgivararen och de fackliga organisationerna haft stöd i en utredare på lärosätet, vilket har fått som resultat att arbetet den här gången har varit mer genomarbetat än tidigare. Tyvärr är dock ännu inte det arbetet avslutat. Enligt vår uppfattning borde det bl a tydligare anges vilka aktiva åtgärder som anses genomföras inför 2024 års lönekartläggning. 

 

Vi har också genomfört kollektiva förhandlingar angående de löner där medlemmar varit oense med lönesättande chef. Det innebär att RALS 2023 nu är avslutad även för dessa medlemmar. Protokollet är nyligen undertecknat och berörda medlemmar ska få sina nya löner retroaktivt i juni månad. Vi har uppdaterat Saco-S-föreningens sida om LÖN, där du bl a kan ta del av bilaga 2 och 3 från nämnda protokoll (som dels innehåller åtgärder som parterna är överens om att utveckla i kommande lönerevision, dels sådant som Saco-S-föreningen anser behöver förbättras kring lönesättningsprocessen – men där arbetsgivaren inte har samma uppfattning), men även en överenskommelse mellan Saco-S-föreningen och arbetsgivaren, vilken syftar till att reglera lönesättningsprocessen vad avser former och tidsmässiga ramar. Via länken nedan når du till denna sida:

 

https://www.saco.se/fortroendevald/lokalt-fackligt-arbete/lokala-akademikerforeningar/statlig-sektor/saco-s-linneuniversitetet/lon/

 

Tyvärr har ännu inte de fackliga parterna som sluter avtal för doktorander och amanuenser (Saco-S och OFR/S) nått en överenskommelse med arbetsgivaren, eftersom vi som fackliga parter har svårt att förstå att arbetsgivaren inte erbjuder höjda löner för doktorander i paritet med genomsnittet för andra medlemmar i Saco-S och OFR/S.

 

Om du har frågor och funderingar i anslutning till lön och lönesättning är du välkommen att kontakta någon i Saco-S-föreningens förhandlingsdelegation som består av Karina Petersson (karina.petersson@lnu.se), Gunilla Gunnarsson (gunilla.gunnarsson@lnu.se) och Jan Andersson (jan.andersson@lnu.se).

 

Även under detta år har Saco-S-föreningen lyft frågor relaterade till det som vi uppfattar som brister i arbetsgivarens sätt att leda och styra sin organisation. Arbetsgivaren har valt att inrätta sektionschefer och biträdande kanslichefer, ofta utan att dessa chefers mandat har reglerats i en delegationsordning. Ifrån våra utgångspunkter är det viktigt att du som medlem vet vem som är chef och med vilket mandat denna kan agera. Flera av de nya chefsbefattningar som inrättats har gjorts under pågående verksamhetsanalyser inom gemensam förvaltning och fakultetskanslier. Enligt vår uppfattning hade det varit rimligt att genomföra nämnda verksamhetsanalyser innan förändringar sker av ledningsstrukturen och nya chefsled i organisationen inrättas.

 

Den senaste arbetsmiljöundersökningens resultat visade liksom tidigare på att arbetsbelastningen upplevs som hög på lärosätet på flertalet institutioner samt även på några ytterligare avdelningar/enheter. Dessutom är vår bild att resultaten även ger vid hand att avståndet mellan den yttersta ledningen och de som arbetar ute i verksamheten upplevs som stort. Med tanke på att det till hösten inte kommer att genomföras en arbetsmiljöenkät, ser vi det som extra viktigt att de resultat som kom ut i den senaste arbetsmiljöundersökningen tas om hand i handlingsplaner och i en utveckling av det arbetsmiljöarbete som genomförs ute i verksamheten.

 

Ekonomiska svårigheter vid några andra lärosäten har inneburit att arbetsgivaren har förhandlat om arbetsbrist för att resurserna där inte räcker. Även vid vårt lärosäte upplever vi att har vi haft fler fall av arbetsbristsituationer. Det råder tyvärr även osäkerheter i nationell medelstilldelning för högre utbildning, vilket väcker oro för hur arbetet inför hur kommande års budget kommer att påverka den verksamhet som bedrivs på lärosätet. När det gäller frågor relaterade till arbetsbelastning och arbetsvillkor så signaleras det i förslag till verksamhetsplan och budget en risk för minskade resurser. Vi har en förståelse för att detta kan komma att påverka universitetens verksamhet, men vill samtidigt betona att det är viktigt att nogsamt analysera verksamheten innan förändringar görs. Vid tidigare förändringar har vi sett att det ekonomiska utfallet för lärosätet nästan alltid har blivit bättre än budgeterat – så från facklig sida uttrycker vi en oro för att eventuella besparingarna i kommande budgetförslag riskerar att vara större än nödvändigt, med en än mer ökad arbetsbelastning till följd. 

 

Universitetsledningen har även ett pågående arbete med en utbildningsstrategi, där information om den första delen nyligen har delgivits för universitetsstyrelsen. I förslaget lyfts bl a fram tankar om att med bibehållet studentantal minska antalet utbildningar (kurser och program) med 15 %, att fler utbildningar ska vara campusbaserade och att en större andel av utbildningen ska genomföras i Kalmar. Frågor kring arbetsbelastning och arbetsvillkor ter sig relevanta att ställa även här.

 

Den verksamhetsplan och budget som nyligen har informerats om till universitetsstyrelsen inkluderar nuvarande verksamhetsmål, men frågor behöver ställas om reviderade verksamhetsmål för år 2026-2030. På central nivå arbetar parterna (Arbetsgivarverket och Saco-S) gemensamt i frågor om hållbart arbetsliv. Från Saco-S sida har vi initierat den typen av diskussioner även på vårt lärosäte. Vi upplever vidare att lärosätet styr verksamheten genom kontroll och fler chefsled, medan de på flera andra statliga myndigheter i stället lyfter fram och betonar en mer tillitsbaserad ledning och styrning, bl a med större inslag av kollegiala arbetsformer. 

 

Tillsammans med övriga fackliga organisationer har Saco-S-föreningen medverkat i chefsrekryteringar, främst genom intervjuer med berörda kandidater. Vi har även haft samtal med prefekter och dekaner som omförordnas för att få insikt i hur de har arbetat hittills och hur de ser på sina uppdrag under ytterligare en mandatperiod. Saco-S-föreningen har som vanligt tillsammans med övriga fackliga organisationer under våren även medverkat i samråd med de olika fakulteterna och i veckovisa MBL-förhandlingar. 

 

Under hösten 2024 planerar vi i Saco-S-föreningen att dels genomföra några medlemsmöten, dels möjliggöra för våra medlemmar att kunna delta i en digital föreläsningsserie om aktuella fackliga frågor som genomförs av SULF centralt och ligger vid lunchtid. Nedan följer ett program med länkar till dessa möten:

 

3 september (Tid: 12.00-13.00).

4 september (Time: 12.00-13.00).

18 september (Tid: 12.00-13.45).

15 oktober (Time: 12.00-13.30).

7 november (Time: 12.00-14.00).

 

Inom Saco-S-föreningen inrättades under hösten ett antal arbetsgrupper inom styrelsen för att på ett bättre sätt fördela våra arbetsuppgifter. Så här långt är vår bild att det har bidragit till ett mer tydligt fokus och ett mer effektivt arbete inom olika fackligt relaterade områden. Följande arbetsgrupper inrättades då:

 

Arbetsgrupp lön och lönekartläggning: Karina Petersson (sammankallande), Gunilla Gunnarsson, Sofie Tornhill, Jan Andersson och Stefan Lindkvist Gómez.

Arbetsgrupp arbetstidsavtal för lärare: Eva Pohl (sammankallande), Jan Andersson, Magnus Mårtensson och Karina Petersson

Arbetsgrupp arbetstidsavtal för TA-personal: Stefan Lindkvist Gómez (sammankallande), Jan Andersson och Nina Andersson Junkka

Arbetsgrupp medlemsaktiviteter/medlemsrekrytering: Gunilla Gunnarsson (sammankallande), Nina Andersson Junkka, Anders Nordborg, Jan Andersson och Magnus Mårtensson

 

Liksom tidigare har Saco-S-föreningen också vid flera tillfällen under våren både träffat grupper av medlemmar och företrätt enskilda medlemmar i olika fackliga frågor. Vill du ha stöd i någon facklig fråga i något sammanhang eller har frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss. Via nedanstående länk når du kontaktuppgifter och ansvarsfördelning inom styrelsen. 

 

https://www.saco.se/fortroendevald/lokalt-fackligt-arbete/lokala-akademikerforeningar/statlig-sektor/saco-s-linneuniversitetet/kontakt/

 

Saco-S består av 18 fackförbund, där vi på lärosätet har medlemmar i 15 av dessa. När det gäller den lokala verksamheten inom dessa förbund så har vi utvecklat Saco-S-föreningens hemsida så att deras kontaktpersoner och verksamhet kan bli mer känd. Vad vi känner till är det i dagsläget endast SULF som har verksamhet vid lärosätet.

 

Kontaktperson och tillika ordförande för den nybildade styrelsen för SULFs lokalförening vid lärosätet är Maria Bergström (maria.bergstrom@lnu.se) som är lärare vid Institutionen för kemi och biomedicin i Kalmar.

 

Finns det ytterligare kontaktpersoner till andra fackförbund inom Saco-S på lärosätet tar vi tacksamt emot uppgifter om det och tillser att uppdatera vår hemsida med det.

 

Har du frågor du vill ta upp med oss eller vill du vara med och arbeta fackligt i styrelsen för Saco-S-föreningen eller som skyddsombud - kontakta då någon av oss i styrelsen.

 

Vi tar tacksamt emot förslag och synpunkter på vad Saco-S kan/bör arbeta vidare med.

 

Med detta önskar vi att vi alla efter ett ansvarsfullt och intensivt arbete kan få njuta och koppla av ordentligt under den kommande ledigheten. Ha en riktigt skön och avkopplande sommar!

 

Jan Andersson och Gunilla Gunnarsson – och resten av styrelsen för Saco-S-föreningen vid Linnéuniversitetet

 

PS. Under semestern kan du kontakta antingen SULF:s medlemsrådgivning (https://sulf.se/om-sulf/kontakta-oss/) eller oss genom att maila Jan Andersson (jan.andersson@lnu.se) eller Gunilla Gunnarsson (gunilla.gunnarsson@lnu.se). Vi stämmer av mailen med jämna mellanrum – dock inte dagligen.

Publicerad: 2024-06-17

Senast uppdaterad: 2024-06-17

Dela sidan